POČETNA O NAMA PORTFOLIO REFERENCE ČPP BLOG KONTAKT EN HR

!DEA BLOG

Dobrodošli na blog tvrtke Idea

kako skuriti kapital fotografija

Marketing strategija

Kako najlakše skuriti stečeni kapital? Studeni 23, 2017

Budući čitate ovaj članak pretpostavljam da imate određena sredstva koja biste iskoristili u marketing. Stručnjaci procjenjuju da bi tvrtke u 2018. godini u marketing trebale investirati oko 11.5% svoga kapitala. Pri pisanju ovog članka koristio sam iskustvo stečeno dogogodišnjim radom u struci, ali i osobna načela. Naime ne volim kada mi se prodaje muda pod bubrege, pa isto tako ne bih volio i sam činiti isto. Osobno smatram da se novac koji želite investirati u marketing mora višestruko vratiti. Inače je bolje da ste tu lovu skurili u vatri. Barem ste vidjeli nekakav rezultat. Nemojte to raditi jer spaljivanje novčanica kažnjivo je djelo. Pa ipak marketing bez vizije, taktike i strategije najlakši je način da skurite stečeni kapital.

Postoji li špranca po kojoj treba voditi marketinške kampanje? Neki smatraju da da, neki opet ne. Moja supruga mi stalno govori da svijet nije crno-bijeli. Iako mi je teško priznati ona je u pravu. Smatram da je istina negdje na sredini, tj. da postoje šprance koje možete koristiti, ali ih treba prilagoditi tvrtci, proizvodu, tržištu, ciljnoj skupini, novcu kojim raspolažete, itd. Prva stvar koju trebate odrediti je budžet sa kojim raspolažete. Druga jest što marketirate – radi li se o tvrtci, proizvodu, usluzi, itd. Slijedeća stavka jest u kojoj ste fazi, tj. imate li izrađen neki vid vizualnog identiteta ili ne. Pretpostavimo da ste novi na tržištu i nemate ništa. Iako se čini da je zbog količine stvari koje trebate odraditi ovo najteži zadatak, smatram da je to upravo suprotno. Imate priliku od temelja do krova izgraditi kuću kako valja. Ako ste sve faze napravili kako treba vodeći unaprijed računa i o ostalim fazama, puno manje novaca ćete koristiti za eventualne nepotrebne prepravke i dorade. Npr. ako ste pri dizajniranju logotipa razmišljali o drugim vizualima nećete kasnije trebati dorađivati ili prepravljati logo, ako ste kod pisanja tekstova pazili na ključne riječi manje ćete posla imati kod on page SEO-a, itd. Tek kada znate budžet i u kojoj ste fazi možete razmišljati o tome kako raspodijeliti novac namijenjen za marketing. Jer ako nemate ništa onda prvo trebate krenuti sa vizualnim identitetom, pa tek tada na SEO i off page strategije. Ako imate stranicu, a niste napravili SEO, onda prvo treba riješiti SEO, pa se tada koncentrirati na off page strategije.

Ako startate od nule prvi vizual koji vam je potreban za sve jest logo. Obično se na njega posvećuje najmanje pažnje ili se, ne gledajući širu sliku, dizajnerski posao odradi kako ne valja. Pri dizajniranju loga ne treba samo obratiti pozornost za koji dio biznisa se on koristi već i da li je on iskoristiv u svim vidovima marketinga. Npr. dok će pravokutni logo ponekad biti jednostavnije implementirati u tiskani materijal, u nekim slučajevima će ga biti teže implementirati u dizajn web stranice. Stoga je već kod izrade loga preporuka da se napravi više verzija logotipa koji će se koristiti prema potrebi. Pri dizajnu logotipa treba obratiti pozornost na puno elemenata koji će u kasnijoj fazi olakšati izradu ostalih vizuala. Za mene je dizajn jedna vrlo tanka linija između jednostavnosti i kiča, pa se tako vodim računicom da je manje jednako više. Koristim jednostavno pravilo 2 najviše 3, tj. ako pričamo o boji npr. koristim 2 do najviše 3 boje. Slijedite li ovo pravilo kod odabira boje računa treba voditi kako o kojem biznisu je riječ tako i o tome da li će te boje predstavljati problem u nekom od vidova vizuala koji slijede. Slično pravilo treba vas voditi i kod odabira fonta koji koristite u logotipu. Ovdje se trebate voditi s 1 najviše 2. Gledajte da font ili oba fonta koji koristite u logotipu možete iskoristiti i u ostalim vizualima. Kada je posao dizajniranja logotipa gotov možete prijeći na ostale vizuale. Pri tome mislim na sav vid digitalnog i tekstualnog vizuala poput brošura, posjetnica, letaka, memoranduma, web stranice, socijalnih mreža, avatara, banera, email predloška, itd. Tekstualni vizual mnogima je poznat, pa o tome ne bih trošio puno riječi, već bih se ovdje koncentrirao na digitalni. Želite li svoj izlog u svijetu interneta najbolje rješenje je web stranica. O dizajnu ću samo spomenuti da bi on trebao slijediti osnovne smjernice dizajna logotipa što će vam ako ste o tome razmišljali dok ste dizajnirali logo biti umnogome lakše. Iako smatram da je lijepo dizajnirana i funkcionalna stranica vrlo bitna, o tome ćemo govoriti nekom drugom prilikom. Sada bih se posvetio sadržaju. Prije dizajniranja stranice potrebno je znati što će ona sadržavati kako bi se mogla napraviti struktura stranice, odrediti položaji elemenata na njoj, itd. Također treba pripremiti tekstove, fotografije i video materijal koji će se koristiti. Ako ste kod pisanja tekstova za stranicu razmišljali o SEO-u, tj. ključnim riječima vezanim uz vaš biznis, u kasnijoj fazi nećete trebati raditi na tome. O SEO-u sam već napisao članak, koji možete pročitati ovdje. Kada ste dovršili stranicu vaš slijedeći korak je registrirati stranicu na tražilice poput Googla i Binga. Ovo je vrlo bitno jer ako to ne učinite proći će puno nepotrebnog vremena dok stranica ne bude indeksirana, tj. vidljiva na tražilicama. Čak i kada je registrirate ponekad može proći i više od mjesec dana dok ne bude indeksirana. Ako ste posao online SEO-a napravili kako spada možete se posvetiti strategiji off page marketinga. U mom članku o SEO-u i o tome ima dovoljno riječi. Budete li dobro pripremili i odradili off page strategiju i sve ostalo ste napravili kako treba puno manje novaca morat ćete ulagati u plaćene oglase na Googleu, Facebooku i drugim mjestima. Kod tiskanog materijala također se mogu ostvariti značajne uštede. Na cijenu utječe format, broj boja korištenih u tisku, ali i naklada. Cijene od tiskare do tiskare također variraju.


search engine optimization fotografija

SEO

SEO je dio internet marketinga, 31. listopad 2017.

SEO je dio internet marketinga koji se bavi pozicioniranjem web stranica na SE prema ključnim riječima koje najbolje odgovaraju sadržaju stranice. Da biste bolje razumjeli pretraživanje, objasnimo što se događa kada koristite SE. Prvo trebate shvatiti da kada pretražujete SE zapravo ne pretražujete web, već pretražujete internet indeks SE. SE koriste softverske programe zvane "pauci; en. spiders" ili "roboti za indeksiranje; en. crawlers" koji dohvaćaju stranice i veze na tim stranicama dok ne indeksiraju prilično veliki komad weba. Ako želite saznati više o SEO na internetu upisali biste ključne riječi poput „Search engine optimization“ ili jednostavno „SEO“ u SE (POGLEDAJ SLIKU 1.). Pritiskom tipke Enter na tipkovnici započinjete s indeksiranjem gdje softver pretražuje svaku stranicu koja ima te pojmove za pretraživanje. U "SEO" slučaju postoji stotine stranica s tim ključnim riječima i razumno je da pitate kako SE odlučuju koji dokument vi želite.

Postoji više od 200 upita koje SE traže da dobiju te rezultate. Neki od njih su:

  • Koliko puta ova stranica sadrži te ključne riječi?
  • Da li se te riječi pojavljuju u URL-u?
  • Da li se te riječi pojavljuju u naslovu?
  • Je li ova stranica s kvalitetne web stranice ili nekvalitetne?
  • Koji je SERP poredak ove stranice?

search engine result page (SERP) fotografijaKombinirajući sve te čimbenike, web stranice dobivaju ukupni rezultat i po njima se rangiraju u SERP-u. Kako tražilice postaju sofisticiranije, počele su stavljati mnogo manje naglaska na određene ključne riječi, a više o značenju ili namjeri iza tih ključnih riječi. Trebali biste znati da SEO utječe samo na rezultate organskog pretraživanja, a ne na plaćene ili "sponzorirane" rezultate kao što je Google AdWords (POGLEDAJ SLIKU 1.). Plaćeni su pokriveni marketingom za tražilice (SEM; en. Search engine marketing). Budite svjesni da su neki "konzultanti" napravili divlje tvrdnje o mogućnosti osiguravanja određenog ranga pretraživanja. Ako zvuči previše dobro da bude istinito, trebate razumjeti tehnike koje tvrtka koristi, a ako ne žele razgovarati o tome, bježite. Crni SEO uključuje igranje igara sa SE, koji vas mogu zabraniti, a to ne želite.

SEO je vrlo složena tema i samo kada ga zagrebete vidjet ćete koliko je to ogromno područje. Tehničke prepravke iznose oko 20% SEO-a ako je sadržaj korektan. Mislim, ako ste gradili svoj sadržaj kao što ste trebali, već možete vidjeti ciljnu ravninu. Prije početka tehničkih prepravaka vašeg SEO-a trebali biste znati da li je vaša web lokacija uopće vidljiva na SE-u. Druga stvar je razmišljanje o tim ključnim riječima; mislite kao klijent, npr. što biste vi napisali u SE-u da biste došli do vaše tvrtke. Meni je ovo središnje pitanje za SEO i SEM, bez obzira idete li na organske rezultate pretraživanja ili odabirete ključne riječi za oglasnu kampanju.

Da napravimo SEO jednostavnijim možemo podijeliti strategije na 2 dijela:

  • straničnu;
  • vanstraničnu.

Stranični SEO uključuje stvari koje možete učiniti na vlastitoj web stranici kako biste poboljšali rang tražilice i kako biste bili sigurni da je vaša web stranica ispravno postavljena dok se vanstranični SEO odnosi na različite strategije za dobivanje prometa s drugih web stranica.

Stranične SEO strategije (SSS)

    dobar i loš url fotografija
  • Naslovni tagovi ()
    Naslovni tagovi govore tražilicama i korisnicima web stranice o temi određene stranice. Oni bi trebali biti smješteni unutar head oznaka i idealno biste trebali imati jedinstveni naslov za svaku stranicu na svojoj web stranici. Ako je vaša stranica navedena u SERP-u naslovni tagovi obično se pojavljuju kao naslov stranice. Ako se pojavljuju u upitu za pretraživanje, riječi u naslovu su podebljane. (POGLEDAJ SLIKU 2.)
    Najbolje prakse za naslovne oznake su odabrati naslov koji najbolje opisuje sadržaj stranice, stvaranje jedinstvenog naslova za svaku stranicu na vašoj web stranici i korištenje kratkih i opisnih naslova (ako je vaš naslov predug SE će prikazati samo jedan njegov dio).
    Stvari koje treba izbjegavati:
    • Ispunjavanje naslova s nepotrebnim ključnim riječima;
    • Korištenje predugačkih naslova;
    • Upotreba istog naslova na više stranica na web stranici;
    • Odabir naslova koji nema veze s vašom web stranicom;
    • Upotreba zadanih naslova poput „Untitled“.
  • Opisne meta oznake (DMT; en. Description meta tags)
    DMT-ovi su značajni zbog toga jer ih SE mogu koristiti kao snippet (tekst prikazan ispod naslova odgovarajuće web stranice na rezultatu pretraživanja u SERP) za vašu stranicu. (POGLEDAJ SLIKU 2.)
    Najbolje prakse za DMT su upotreba jedinstvenih opisa za svaku stranicu i precizno sažimanje sadržaja stranice.
    Stvari koje treba izbjegavati:
    • Korištenje jedne DMTna svim stranicama vaše web-lokacije ili na velikoj grupi stranica;
    • Copy/paste cijelog sadržaja dokumenta u DMT;
    • Ispunjavanje opisa samo ključnim riječima;
    • Upotreba generičkih opisa kao što je "This is a web page ";
    • Pisanje DMT koji nema veze sa sadržajem na stranici.
  • URL struktura
    search engine result page (SERP) objašnjenje fotografijaPosjetitelji mogu biti zastrašeni iznimno dugim i kriptiranim URL-ovima (POGLEDAJ SLIKU 3.) koji sadrže nekoliko prepoznatljivih riječi. Izrada opisnih kategorija i naziva datoteka za dokumente na vašoj web stranici može vam pomoći u održavanju vaše web stranice organiziranijom i također dovesti do boljeg indeksiranja vaših dokumenata na SE. Također, može stvoriti jednostavnije, "prijateljskije" URL-ove za one koji žele povezati vaš sadržaj. Morate se sjetiti da je URL prikazan kao dio rezultata pretraživanja u SERP-u.
    Najbolje prakse za strukturu URL-a su pružanje samo jedne verzije URL-a da biste dosegnuli dokument što stvara jednostavnu strukturu direktorija i upotrebu riječi u URL-ovima.
    Stvari koje treba izbjegavati:
    • Upotreba neobičnih velikih slova URL-ova (korisnici očekuju mala slova u URL-u i bolje ih pamte);
    • Duboko spremanje u poddirektorije poput ".../folder1/folder 2/folder 3/folder 4/folder 5/stranica.html";
    • Upotreba imena direktorija koji nema veze sa sadržajem u njima;
    • Stranice s poddomena i korijenskog direktorija pristupaju istom sadržaju (npr. "domena.com/stranica.html" and "pod.domena.com/stranica.html");
    • Odabir naziva generičkih stranica poput "stranica1.html";
    • Upotreba dugih URL-ova s nepotrebnim parametrima i idovima sesije;
    • Pretjerano korištenje ključnih riječi kao "renta-boat-renta-boat-rentaboat.html".
  • Navigacija
    Danas posjetioci žele brzo naći sadržaj i navigacija stranice je bitna. Također može pomoći tražilici da shvati koji sadržaj webmaster smatra najznačajnijim. SE vole znati koju ulogu pojedina stranica ima na vašoj web lokaciji. Napravite dvije stranične karte (sitemap): jednu za korisnike i jednu za tražilice. Stranična karta je jednostavna stranica na vašoj web lokaciji koja prikazuje strukturu vaše web lokacije, i obično se sastoji od hijerarhijskog popisa stranica na vašoj web lokaciji. Datoteka XML stranične karte olakšava SE da pronađu stranice na vašoj web lokaciji. Upotrijebite breadcrumb listu kako biste osigurali veće pogodnosti za korisnike. Breadcrumb je niz internih veza pri vrhu ili dnu stranice koji posjetiteljima omogućuje brzo kretanje prethodnim odjeljkom ili korijenskom stranicom.
    Najbolja praksa za navigaciju je dodavanje stranice sa kartom HTML stranica na vašoj web-lokaciji, XML datoteke sa kartom stranice, i korisne 404 stranice, te stvarajući prirodno tekuću hijerarhiju, upotrebom teksta za navigaciju.
    Stvari koje treba izbjegavati:
    • Izrada složenih navigacijskih mreža web lokacije, npr. povezivanje svake stranice na vašoj web-lokaciji na svaku drugu stranicu;
    • Posjedovanje navigacije koja se temelji isključivo na padajućim izbornicima, slikama ili animacijama;
    • Izrada HTML karte web lokacije koja jednostavno navodi stranice bez njihove organizacije, na primjer, prema predmetu;
    • Omogućavanje indeksiranja 404 stranice u tražilicama (provjerite je li vaš web poslužitelj konfiguriran za davanje HTTP statusa 404 kada se traže nepostojeće stranice);
    • HTML karta lokacije koja je zastarjela i ima nepostojeće linkove
    • Korištenje dizajna 404 stranice koji nije u skladu s ostatkom vaše web stranice;
    • Pružanje samo nejasne poruke poput "Not found", "404", ili bez 404 stranice.
  • Fotografije
    Fotografije mogu izgledati kao jednostavna komponenta vaše web-lokacije, ali ih također možete optimizirati. Sve slike trebaju imati različiti naziv datoteke i "alt" atribut. Atribut "alt" omogućuje vam da odredite alternativni tekst za fotografiju ako se iz nekog razloga ona ne može prikazati. Sadržaj atributa alt daje informacije o fotografiji ako korisnik koristi alternativne tehnologije, poput čitača zaslona ili pregledava vašu web-lokaciju u pregledniku koji ne podržava fotografije. Optimiziranje slikovnih datoteka i alt teksta olakšava pretragu fotografija i projektima kao što je Google Image Search kako bi bolje razumjeli vaše fotografije. Spremite slikovne datoteke u specijalizirani direktorij koji se zove images. To pojednostavljuje put do vaših fotografija.
    Najbolje prakse za fotografije su stvaranje stranične karte fotografija, korištenje kratkih, ali opisnih naziva datoteka i alt teksta te stvaranje alt teksta prilikom korištenja slika kao poveznica.
    Stvari koje treba izbjegavati:
    • Pisanja ekstremno dugačkih naziva;
    • Popunjavanje ključnih riječi u alt tekst ili kopiranje i lijepljenje cijelih rečenica;
    • Upotreba generičkih naziva fotografija kao što su "image1.gif", "pic.png", "1.jpg" kad je moguće (neke web-lokacije s tisućama slika mogu razmotriti automatizaciju imenovanja fotografija);
    • Pisanje prekomjerno dugačkog teksta koje bi se smatralo spamom;
    • Upotrebom samo slikovnih veza za navigaciju vaše web lokacije.
  • Naslovi
    Naslovi ili tagovi zaglavlja koriste se za predstavljanje strukture na stranici korisnicima. Postoji šest veličina tagova naslova, počevši od "h1", najvažnijeg, a završavajući s "h6". Budući da tagovi naslova obično tekst koji se nalazi u njima čine većim od normalnog teksta na stranici, to je vizualni znak korisnicima da je ovaj tekst važan i može im pomoći da razumiju nešto o vrsti sadržaja ispod naslova teksta.
    Stvari koje treba izbjegavati:
    • pretjerano korištenja naslova na stranicama;
    • Stavljanja cijelog teksta na stranici u tagove naslova;
    • Korištenja tagova naslova samo za dizajn a ne prezentaciju strukture;
    • Upotreba naslova gdje su druge oznake poput "em" i "strong" možda prikladnije;
    • Stavljanje teksta u oznake naslova koje ne bi bile od pomoći u definiranju strukture stranice;
    • Nepravilno kretanje iz jedne veličine u drugu.
  • robots.txt datoteka
    SE favoriziraju web stranice koje su optimizirane za osobe koje koriste mobilne i pametne uređaje. No, ima još pet stvari koje responzivne web stranice rade za SEO:
    • Brzina
      Pored razmišljanja o klijentima koji zahtijevaju brže učitavanje web stranica brzina učitavanja stranice utvrđen je i poznat faktor rangiranja, tj. web-lokacije s brzim učitavanjem omiljenije su u rezultatima pretraživanja;
    • Poboljšana upotrebljivost
      SE prepoznaju "vrijeme na stranici" kao temeljni pokazatelj vrijednosti web mjesta za bilo koji upit. Responzivni web dizajn čini vaše web stranice puno jednostavnijim za čitanje i navigaciju. Rezultat je poboljšano korisničko iskustvo i duže vrijeme provedeno na stranici.
    • Manje dupliciranog sadržaja
      Jedan od najčešćih problema za webmastere koji pokreću mobilne i desktop verzije web lokacije jest da se mobilna verzija web lokacije prikazuje za korisnike na desktop računalu ili obratno. Drugi je da duplicirani sadržaj može ozbiljno naštetiti vašem poretku. Ako ne napišete informaciju crawlerima koji sadržaj je najvažniji i osigurate da je to indeksirani sadržaj, onda će SEodlučiti umjesto vas. Rezultat je gotovo uvijek niži rang u rezultatima pretraživanja. Napišite jedan URL za pregled sadržaja bez obzira na uređaj i rješavajte dizajn za druge uređaje pomoću CSS-a.
    • Smanjena stopa napuštanja početne stranice (bounce rate)
      Stopa napuštanja početne stranice dobivamo dijeljenjem sesije pojedine stranice sa svim sesijama ili postotak svih sesija na vašoj web-lokaciji u kojima su korisnici gledali samo jednu stranicu i pokrenuli su samo jedan zahtjev poslužitelju usluge Google Analytics. SE obraćaju pozornost na ponašanje korisnika kada su u pitanju ulazne i izlazne točke za web stranicu. Sadržaj može biti veličanstven, no ako dizajn sprječava lako shvaćanje, korisnici će vrlo brzo napustiti web-lokaciju. Responzivni dizajn omogućuje vam postavljanje relevantnog sadržaja i prikazivanje na način koji je prilagodljiv za mobilne uređaje.
    • Dijeljenje na društvenim mrežama
      Responzivni web dizajn je napravljen da bi socijalno dijeljenje bilo lako mobilne korisnike. Iako društvene mreže mogu pomoći SEO, djeljenje na društvenim mrežama neće imati izravan utjecaj na rang. Neizravno će vam pomoći da povećate broj svojih korisnika. Više korisnika postiže veći promet i više pretraživanja koje će sigurno SE prepoznati.

Van stranične SEO strategije

I to nas vodi ka van straničnim SEO strategijama (VSSS). VSSS se odnosi na tehnike koje se mogu koristiti za poboljšanje položaja web stranice u SERP-u. Mnogi ljudi povezuju van stranični SEO s građenjem veza, ali to nije samo to. VSSS su stvari koje možete učiniti izvan vaše web stranice, a pomažu i da postignete bolju poziciju, kao što u:

  • Angažman na društvenim mrežama
    Jaka van stranična SEO tehnika je angažman na društvenim mrežama. Uključivanje na društvene mreže temeljni je korak s kojim počinjete oglašavanje, marketiranje i izgradnju svog mrežnog ugleda unutar vaše branše. Ako želite učiniti vašu tvrtku, blog ili web stranicu popularnom, komunicirajte s ljudima na što više društvenih mreža. Prisutnost na društvenim mrežama pomoći će vam da razvijete svoje poslovanje i dobijete više povratnih veza;
  • Bloganje
    Bloganje je jedan od najmoćnijih načina promoviranja bloga tvrtke ili web stranice na mreži! Pisanje bloga za vašu web stranicu daje vašim posjetiteljima razlog da se vrate na nju i da budu ukorak sa vašim najnovijim postovima. To pokreće SEda indeksiraju vašu web lokaciju češće, jer moraju ažurirati najnovije unose na vašem blogu, što vam u konačnici pomaže da postignete viši rang u SERP-u.
  • Forum postanje
    Pronađite forume koji su povezani s vašom branšom i uključite se u tu zajednicu. Izradite post ili odgovarajte na upit u postojećim forumima vezanim uz vašu branšu koji omogućuju link u vašem potpisu koji pretraživači mogu pretražiti. Odgovarajte na teme, pitanja ljudi, pružite savjete, itd. To sve pomaže u izgradnji vašeg ugleda kao nekoga tko je stručnjak u toj branši.
  • Blog Marketing
    Postavite komentare na druge blogove u istoj niši kao i vaša, koji omogućuju dodavanje veze u odjeljku komentara. Ove veze mogu pretražiti tražilice, što im pomaže uputiti ih prema vašoj web-lokaciji. Umjesto gostovanja po blogovima isključivo radi linkova, koristite ovu taktiku kako biste lakše izgradili odnos s nekim od najboljih online robnih marki. Ako to napravite ispravno, linkovi će doći. Sve dok su vam linkovi prioritet, bit' će vam teže učinkovito koristiti gostujuće blogove za van stranični SEO.
  • Social Bookmarking
    Social bookmarking stranice još jedno su odlično mjesto za promociju vaše stranice. Pošaljite svoje najnovije postove i stranice na najpopularnije bookmarking stranice poput StumbleUpon, Delicious, Digg, SlashDot, Technorati, Reddit i sl. SE stvarno vole ovu vrstu web stranica jer se sadržaj na njima ažurira vrlo često.
  • Link Baiting
    Link baiting is another popular way of promotion. If you wrote a really unique post, other people may want to link to it. Maybe you've copy/pasted another website’s content on your site - don’t forget to place their website link as a reference. Do it for others and, if your content is trustworthy, others will eventually do it for you.
  • Q&A stranice (question & answer)
    Jedan od najboljih načina dobivanja visokog prometa je na stranicama Q&A. Pridružite se visoko pozicioniranim PR Q&A stranicama i potražite pitanja vezana uz vašu tvrtku, blog ili web stranicu i dajte jasne odgovore na ta pitanja. Dajte link na svoju web stranicu, što će vam pomoći u postizanju veće vidljivosti.
  • Dijeljenje fotografija
    Ako ste upotrebljavali vlastite slike na svojoj web lokaciji, možete ih podijeliti na glavnim web mjestima za dijeljenje fotografija kao što su Instagram, Flickr, Tumblr, Picasa, Imgur, Photo bucket, itd. Drugi će ih korisnici vidjeti i komentirati, i nadamo se slijediti vezu na vašu web-lokaciju. Prije slanja vaših slika, provjerite imaju li odgovarajući naslov, opis i oznake.

To su neke od stvari koje možete raditi na VSSS, ali siguran sam da možete naći još mnogo drugih načina kako povećati svoj SERP rang.


e inclusion fotografija

E-inkluzija

inkluzivne informacijske i komunikacijske tehnologije, Listopad 24, 2017

Riganska ministarska deklaracija definira e-inkluziju kao "inkluzivne informacijske i komunikacijske tehnologije (ICT) i korištenje ICT-a radi postizanja širih ciljeva uključivanja i politike usmjerene na smanjenje praznina u korištenju ICT-a i promicanje korištenja ICT-a radi prevladavanja isključenosti". Pojam "e-inkluzija" opisuje skup politika i aktivnosti koje vode do "e-inkluzivnog društva" gdje svaka osoba ima jednake mogućnosti sudjelovanja, uključujući i one koji su fizički, psihički, socijalno ili ekonomski ugroženi.

Dizajneri su vizualni tipovi i često zaboravljaju one koji nisu toliko sretni da mogu vidjeti ili čitati, poput slijepih i slabovidnih osoba, osoba s motoričkim disfunkcijama ili disleksijom. Mislim da najmanje što možemo učiniti jest pokušati izrađivanje web stranice za sve. No, kako biste to mogli učiniti, morate znati kako osobe s invaliditetom koriste internet.

Vizualna oštećenja

Vizualna oštećenja mogu biti u rasponu od znatnog gubitka vida na oba oka - "sljepoća", do blagog/umjerenog gubitka vida na jednom ili oba oka - "slabovidnost", nazvan i "djelomični vid". Slabovidnost uključuje vid koji nije oštar - "slaba oštrina", vidljivost samo ruba vizualnog polja "gubitak centralnog vizualnog polja", vidljivost samo središnjeg vizualnog polja - "tunelski vid" i "zamagljeni vid". Postoje "gluhoslijepe" osobe sa znatnim i nepopravljivim vizualnim i slušnim oštećenjem. Neki ljudi imaju smanjenu osjetljivost ili neosjetljivost na određene boje - "daltonizam" koja uključuje nesposobnost percipcije bilo koje boje ili poteškoće razlikovanja boja poput žute i plave ili crvene i zelene boje. Neki imaju povećanu osjetljivost na jarke boje. Ove varijacije u percepciji boja i svjetlosti mogu biti neovisne o vidnoj oštrini.

Osobe s vizualnim poteškoćama uglavnom koriste softver za čitanje koji tumači ono što se prikazuje na zaslonu i generira govorni izlaz. Koriste podršku za tipkovnicu kako bi im pomogla pri kretanju kroz stranicu kako bi vidjeli pregled ili preskočili na određeni odjeljak jer ne mogu vidjeti pokazivač miša. Oni također mogu čitati tekst pomoću Braille-ovog pisma, slušati audio opise videa u multimediji ili sintezi sadržaja tekst-u-govor, prilagoditi postavke za fontove, boje i razmake ili povećati/smanjiti veličinu teksta i slika.

Što može biti prepreka ljudima s vizualnim poteškoćama?

  • slike, kontrole i ostali strukturni elementi koji nemaju jednaku tekstualnu alternativu, tj. alt oznake s odgovarajućim objašnjenjima;
  • tekst i slike s nedovoljnim kontrastom između boja u pozadini i onih naprijed;
  • tekst, slike i izgled stranice koji se ne mogu mijenjati ili koji gube podatke prilikom promjene veličine;
  • nedostatak vizualnih i ne-vizualnih orijentacijskih znakova, strukture stranice i ostalih navigacijskih pomagala;
  • video sadržaj koji nema tekstualne ili audio mogućnosti ili opisni zapis zvuka;
  • nedosljedni, nepredvidivi i komplicirani navigacijski mehanizmi i funkcije stranica;
  • web-lokacije, web-preglednici i alati za autorizaciju koji ne podržavaju upotrebu prilagodljivih kombinacija boja;
  • web-lokacije, web-preglednici i alati za autorizaciju koji ne pružaju potpunu podršku za tipkovnicu.

Tjelesne smetnje

Tjelesne smetnje, koje se ponekad nazivaju "motoričkim disfunkcijama" uključuju slabost i ograničenja mišićne kontrole (kao što su nehotični pokreti, uključujući podrhtavanje, nedostatak koordinacije ili paralizu), ograničenja osjeta, poremećaje zglobova (poput artritisa), bol koja ometa kretanje i nedostajuće udove.

Osobe s tjelesnim oštećenjem mogu upotrebljavati pokazivače za glavu, štapiće za usta i druga pomagala za pomoć pri tipkanju, ergonomsku ili posebno dizajniranu tipkovnicu ili miš, zaslonsku tipkovnicu s trackballom, joysticke ili druge pokazivačke uređaje, prepoznavanje glasa, praćenje oka i druge pristupe za interakciju bez ruku, pa čak i prekidače koji se pokreću nogom, ramenom i drugim pokretima.

Što može biti prepreka za osobe s tjelesnim invaliditetom?

  • nedosljedni, nepredvidivi i komplicirani navigacijski mehanizmi i funkcije stranica;
  • nedovoljna vremenska ograničenja za odgovor/zadatke, kao što su popunjavanje online obrazaca;
  • web-lokacije, web-preglednici i alati za autorizaciju koji ne pružaju potpunu podršku za tipkovnicu;
  • nedostatak vizualnih i ne-vizualnih orijentacijskih znakova, strukture stranice i ostalih navigacijskih pomagala;
  • kontrole, uključujući veze sa slikama teksta, koje nemaju slične tekstualne alternative, tj. alt oznake s odgovarajućim objašnjenjima.

Slušne smetnje

Slušne smetnje u rasponu su od znatnog i nepopravljivog gubitka sluha na oba uha - "gluhoću" do blagog ili umjerenog gubitka sluha na jednom ili oba uha - "oštećenim sluhom". Neki ljudi s auditivnim poteškoćama mogu čuti zvukove, ali ponekad nedovoljno da bi razumjeli cijeli govor, posebno s pozadinskim šumom. To može uključivati osobe koje koriste slušna pomagala.

Dok multimedija na mreži pruža mnoge mogućnosti za osobe s auditivnim invaliditetom, također pruža izazove kada sadržaj nije dizajniran da bude dostupan.

Što može biti prepreka za osobe sa slušnim smetnjama?

  • nedostatak znakovnog jezika za dopunu važnih informacija i teksta koji je teško čitati;
  • audio sadržaj, kao što su videozapisi s glasovima i zvukovima, bez opisa ili transkripta;
  • media playeri koji ne prikazuju naslove i koji ne pružaju kontrolu glasnoće;
  • media playeri koji ne pružaju mogućnost prilagodbe veličine i boje teksta za titlove;
  • usluge temeljene na webu, uključujući web aplikacije, koje se oslanjaju na interakciju koristeći samo glas.

Govorne smetnje

Govorne smetnje uključuju poteškoće u stvaranju govora koji je prepoznatljiv drugima ili softveru za prepoznavanje glasa. Na primjer, glasnoća ili jasnoća nečijeg glasa može biti teško razumljiva.

Što može biti prepreka za osobe s poteškoćama u govoru?

  • web stranice koje nude telefonske brojeve kao jedini način komuniciranja s organizacijama;
  • usluge temeljene na webu, uključujući web aplikacije, koje se oslanjaju na interakciju koristeći samo glas.

Kognitivne, neurološke i teškoće kod učenja

Kognitivne, neurološke i teškoće pri učenju uključuju neurodiversitet i neurološke poremećaje, kao i poremećaje ponašanja i mentalnog zdravlja koji nisu nužno neurološki. Mogu utjecati na bilo koji dio živčanog sustava i utjecati na to kako ljudi čuju, miču se, vide, govore i razumiju informacije. Kognitivne, neurološke i teškoće pri učenju ne moraju nužno utjecati na inteligenciju osobe.

Osobe kognitivnim, neurološkim i teškoćama pri učenju koriste različite vrste metoda pregledavanja weba, ovisno o njihovim posebnim potrebama. Na primjer, neki ljudi upotrebljavaju softverski program za teskt-u-govor kako bi čuli te informacije dok su ih vizualno čitali ili pomoću opisa čitali informacije dok su ih slušali. Neki ljudi upotrebljavaju alate koji mijenjaju veličinu teksta i razmak ili prilagođavaju boje kako bi olakšali čitanje. Drugi koriste alate za gramatiku i pravopis kako bi podržali pisanje. Da bi te metode pregledavanja interneta funkcionirale, programeri trebaju razmotriti zahtjeve za dostupnost web-mjesta koje često dijele osobe s tjelesnim, fizičkim, govornim i vizualnim oštećenjem.

Što može biti prepreka ljudima s kognitivnim, neurološkim i teškoćama pri učenju?

  • složene rečenice koje su teško čitljive i neobične riječi koje je teško razumjeti;
  • složeni navigacijski mehanizmi i izgled stranice koji je teško razumjeti i koristiti;
  • dugački pasosi teksta bez slika, grafova ili drugih ilustracija kako bi se istaknuo kontekst;
  • mičući, treptajući ili trepereći sadržaj i pozadinski zvuk koji se ne može isključiti;
  • stranice koje se ne mogu prilagoditi pomoću kontrola web preglednika ili prilagođenih stilskih listova;
  • preglednici i medijski reproduktori koji ne pružaju mehanizme za suzbijanje animacija i zvuka.

Kako mogu pomoći web programeri i dizajneri?

Kada razgovarate o novom projektu s klijentima, pokušajte im objasniti važnost e-inkluzije. Ne samo da će to pomoći manje sretnima - i vaši će klijenti imati koristi od toga. Oni će dobiti nove klijente koji se oslanjaju na e-inkluziju.

Koristite svoje slobodno vrijeme čitajući WAI (web accessibility initiative) smjernice http://www.w3.org/WAI/WCAG20/quickref i implementirajte ih u svoj rad.


marketing mistakes fotografija

Marketinške pogreške

uobičajene pogreške iz moje perspektive, Listopad 18, 2017

Novac uložen u marketinšku kampanju trebao bi imati pozitivan učinak, inače je samo bačen u vjetar. Ako želite započeti novu marketinšku kampanju - nije važno je li riječ o web stranici, brošuri, kampanji na društvenim mrežama, TV reklami ili bilo kojem drugom načinu marketinga - učinite to mudro. Kada pokrećem novi projekt, vidim puno zbrke u tekstovima koji mi klijenti šalju prvi puta. Moja savjest ne dopušta da samo kopiram taj tekst, bez da sugeriram neke velike ili manje promjene. Dakle, ovdje su stvari koje uglavnom rade pogrešno:

  • Razmišljanje kao prodavač - stvar broj jedan gdje svi oni čine pogreške je da ne misle kao njihovi klijenti. Pitanja koja ću ovdje napisati trebali biste se već zapitati u svom poslovnom planu, ali... Evo nekih od njih: Ako sam ja moj klijent što bih želio? Ako je riječ o novom proizvodu razmislite zašto biste ga htjeli kupiti? Zašto bi netko trebao započeti posao s vama?
  • Objašnjenje - čak i ako je u pitanju jednostavna stvar poput boca vode, trebali biste objasniti o čemu se tu radi. Uvijek postoji nešto posebno što možete naglasiti. Možda je to izvor koji su lokalni ljudi koristili u zdravstvene svrhe ili su vaše boce napravljene od ne toksičnog materijala. Naglasite ono što vas čini drugačijim.
  • Predugačko/prekratko - postoje dvije vrste ljudi. Netko će vam trebati dodati još jednu rečenicu svaki put kad im kažete da ne, a drugima ćete morati moliti da nešto napišete. Na kraju se obično događa da moram napisati nešto za njih jer ne znaju što i kako. Pokušajte biti određeni, nemojte zamisliti i ne dodavati nepotrebne pridjeva. Napravite rečenice jasnim, jednostavnim i laganim za čitanje.
  • Razmišljajte o SEO-u - i potrošili ste tisuće na web stranicu na koju možete biti ponosni, ali ne dobivate nikakve rezultate. Nitko vam nije objasnio zašto je važno učiniti SEO na vašoj stranici? Pričat' ću više o SEO-u nekom drugom prilikom, a ovdje samo želim objasniti kako možete smanjiti SEO troškove. Razmislite o ključnim riječima koje biste napisali u tražilici kako biste pronašli svoju tvrtku ili proizvod. Napravite popis od 10 ključnih riječi i navedite ih po važnosti. Prva (najvažnija) bi trebala biti posvuda - u naslovu, podnaslovu i tekstu. 2-5 trebaju biti barem u podnaslovu i tekstu, a 5-10 najmanje u tekstu. Slike ili videozapisi koje upotrebljavate trebaju također sadržavati ključne riječi koje ih objašnjavaju. Mnogi ljudi pretražuju web preko slika i videozapisa. Vrlo je vjerojatno da će doći na vašu web-lokaciju ako im se sviđa ono što vide na njima.
  • Budite iskreni - ako lažete u svojim kampanjama ne možete očekivati dugoročni prosperitet. Ne možete steći povjerenje kupaca na temelju laži. Ali to je nešto što ću pisati u još nekom drugom članku...

Hrvoje Kunović

Više od deset godina iskustva u web i grafičkom dizajnu okrunio je otvaranjem tvrtke Idea koja se bavi web i grafičkim dizajnom te istraživanjem tržišta. On je web developer, grafički dizajner i izvršni direktor Idea-e. Ima široko znanje na ovom području i voli ga podijeliti. Cilj tvrtke je širenje pozitivnih vibracija i bude trajni partner s tvrtkama ili pojedincima s istim interesom.